حجتالاسلام زائری
چرا فقط با دشمن آمادۀ مذاکرهایم؟ +صوت
در جامعه کنونی ما با دشمن راحتتر کنار میآییم و با دشمن حاضریم مذاکره کنیم اما با رفقای خودمان حاضر نیستیم سر یک میز بنشینیم!
در چهارمین شب از ویژه برنامه «دینی که آنها میگویند…نه!» حجتالاسلام زائری متذکر شد: در جامعه کنونی ما با دشمن راحتتر کنار میآییم و با دشمن حاضریم مذاکره کنیم اما با رفقای خودمان حاضر نیستیم سر یک میز بنشینیم!
حجتالاسلام زائری با بیان این که اساس دین بر رفتار است اما تا جایی که حدود الهی رعایت شود به داستان خانمی که چهار بار نزد امیرالمومنین اعتراف به گناه کرد و هر بار امام بهانهای میآوردند و او را مجازات نمیکردند اشاره داشت و متذکر شد: در جامعه کنونی ما با دشمن راحتتر کنار میآییم تا با دوست؛ با دشمن آمادهی مذاکرهایم اما با کسانی که در جبهه انقلابند و تنها سلیقه شان با ما نمیخواند، حاضر به مذاکره نیستیم و با انواع تهمتها و دروغها به سوی آنان حمله ور میشویم.
سخنران روضه عاشوراییان عیب و ایراد مردم را طبیعی دانست و عنوان کرد: کسی که باید نبیند و به روی خودش نیاورد والی و صاحب حکومت است. حاکم باید برای مردمش دعا کند، در خیابان مردم را ببیند و شب از غصه مردم دق کند، این افسانه نیست حقیقت است.
هنر تو غلبه بر غرایز است
حجتالاسلام زائری گفت: عظمت دین ما اعتدال است بدین صورت که از طرفی میگویند دنیا مسیر آخرت است و از طرفی دیگر میگویند برای دنیا به گونهای کار کن که انگار تا ابد زنده هستی. این فعال فرهنگی با اشاره به رعایت اعتدال در جامعه اسلامی گفت: ادارهی جامعه با قانونمندی معقول، ممکن است. قانونی که کسی آن را رعایت نکند، قانون نیست. ما در قانونگذاری جامعه فعلی مشکل داریم در حالی که خداوند قوانین این چنینی ندارد چرا که اعتدال در دین ما رعایت شده است.
این کارشناس مذهبی افزود: گاهی از دین داری در بعد فردی صحبت میشود که اساس آن مدارا و تحمل است همچون پدر و مادری که در دوره نوجوانی فرزند خود باید یک سری مسائل را نادیده بگیرند تا حریم گناه برای آن نوجوان شکسته نشود و بتواند توبه کند. اما گاهی از دین داری در بعد اجتماعی سخن میگوییم که در این صورت برخورد قاطع برای حفظ نظام لازم است، اما اساس در هر دو بعد پوشاندن و جلوگیری از پردهدریهاست.
وی اساس دینداری را علم و تقوا دانست و خاطرنشان کرد: علم بدون تقوا هیچ فایدهای ندارد و تقوا ویژگی است که ما را از حیوانات جدا میکند؛ پرهیزگاری یعنی خداوند در وجود من غرائزی قرار داده و هنر من این است که بر این غرایز غلبه کنم.