رحیم پور ازغدی در نشست ملی هیأت های شاخص عنوان کرد:

به گزارش خبرنگار روضه نیوز ؛ سومین نشست ملی هیات های شاخص جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی روز جمعه با حضور نمایندگان هیئات شاخص از استانهای کشور با موضوع هیات و گفتمان خدمات اجتماعی و مطالبه گری در تهران برگزار شد.

استاد حسن رحیم پور ازغدی در این نشست با اشاره به ضرورت آگاهی افکار عمومی در خصوص خدمات جهادی و اجتماعی هیئات به مردم، خصوصا محرومین و شهرهایی که دچار آسیب های خاص شده اند افزود: این وظیفه بر عهده نهادهای رسمی و حکومتی است، اما آنها خیلی وقت ها دیرتر از یک نهاد مردمی مثل هیئات به وظیفه خودشان عمل می کنند و حتی دیرتر به محل مشکل می آیند. این مظلومیت و واقعیت فعالیت هیئات مردمی باید به گوش مردم برسد. شعار هر هیات یک روستا، یک شعار جهادی است که هیات ها را در آن جایگاه دینی و اهل بیتی خودشان می نشاند و در مسیر تمدن سازی گام بر می دارند. این عملیات بزرگی است که تماما در گمنامی و بی نامی و در اخلاص و در روح جهادی صورت می گیرد.

رحیم پور ازغدی افزود: این رفتار ها را به منطق اصلی خود در فلسفه اهل بیت (س) نزدیک و نزدیک تر می کند. یه زمانی مفهوم کار هیاتی را به گونه ای در ذهن مردم ایجاد کرده بودند که معنای کار بی برنامه و بی نظم و بی تخصص برای بقیه تداعی شود. ولی تعریف درست کار هیاتی  این است که همان جمع هایی که پرچم اباعبدالله (ع) را سر دست نگه می دارند در بین مردم بوده و هیچ کاری هم به نهاد های رسمی و حکومتی ندارند، با اخلاص، فداکاری و جهاد در گمنامی و بی توقعی،از همه ظرفیت های مردمی و کف جامعه استفاده می کنند و در وسط میدان هستند. اصلا انقلاب به این صورت شکل گرفت. و کار هیاتی به این معنای دوم انقلاب اسلامی را کلید زد.

وی ادامه داد: در جنگ هم همین بود و اکثر قریب به اتفاق شهدا از همین بچه مسجدی ها و هیاتی ها بودند، هیچ عملیاتی بدون مراسم روضه و ذکر توسل قبلی شروع نمی شد. جنگ هم به برکت روح مقاومت هیاتی اباعبداللهی (ع) به معنای درستش پیروز شد. در لبنان و حزب الله هم این اتفاق به برکت برافراشتن پرچم ابا عبدالله(ع) به پیروزی منجر گشت. در یمن هم شعار، شعار اباعبدالله است. در سوریه و عراق هم همینطور است. و در دنیا حسین ابن علی است که که طومار جور را در هم می پیچد.

در کنار این هیئات، هیئاتی درست کردن که مردم شیعه را به جای اینکه تشویق به عمل و فداکارای کند، تبدیل به یک دکان شده است. گفتند شما هیات داشته باشید عزاداری کنید اما بدبخت و تو سری خور باشید و کفر و ظلم هم بر شما حاکم باشد و مجالسی را با عنوان اهل بیت داشته باشید و گاهی بروید آنجا و خود را از حیث عصبی و داد و فریاد و گریه و زاری تخلیه کنید. وبیرون حرف اضافی نباشد و خدمت کنید به استکبار و استعمار. تمام سعی آن ها این بوده که مذهب و هیات را از متن جامعه به حاشیه بکشند. برخلاف هیات های انقلابی و واقعی که مذهب را از حاشیه به متن می آورند. و این رفتار همان خواسته سکولاریزم است. و ترس و محافظه کاری و فرار از مسئولیت و خطر را در هیاتی ها نهادینه کردند. در صورتی که نام امام حسین (ع) بعد از 1400 سال هنوز برای مستکبرین و مستبدین جهان پیام انقلاب و مقاومت دارد.

رحیم پور ازغدی گفت: وقتی ما از ائمه اطهار احادیث و روایاتی در خصوص فداکاری و ازخودگذشتگی هایشان نقل می کنیم ، حب امام بیرون می آید و در نهایت می گویند چه امام خوبی، اما خروجی آن امامت نیست، امامت به این معنا که در عمل و رفتار همانند آنان شویم. این انحرافات بر اثر نااگاهی و با هدایت پشت صحنه بوجود آمده است.

وی با اشاره به خدمات اجتماعی که غیر مسلمانان در اقصی نقاط جهان و در بدترین شرایط آب و هوایی و بی امکاناتی به مردم محروم می دهند و به آب و غذا و بیماران و زندگی انان رسیدگی می کنند و هیچ تبلیغ مستقیمی هم برای دین خود ندارند، گفت: این می شود دین در متن جامعه. این تاثیر خود را می گذارد. نیاز نبود کسی به کسی بگوید که مثلا مسیحی باشید، همین که خدماتی به او ارائه می شد، تبلیغی برای آن دین بود. 

وی با بیان اینکه در منطق امام صادق (ع) رضایت و تقرب خدا هدف و رضایت و خدمت به خلق وسیله آن بود افزود: امام صادق خدمت به خلق و رسیدگی مادی و معنوی به انسان ها را از هر کاری واجب تر می دانستند و این را وظیفه ای همگانی تبیین می فرمودند. خدمت به خلق، ازخودگذشتگی، انفاق و ایثار باید در فرهنگ و رفتار شیعه نهادینه شود. و هیات ها باید ترویج دهنده فرهنگ تشیع باشند.

این اندیشمند و فعال فرهنگی اضافه کرد: هیات ها باید سبک زندگی امامت را تجلی ببخشند و فقط نباید در صدد ایجاد حب اهل بیت باشند هر چند این ایجاد حب بد نیست و خیلی هم خوب است اما باید برای حفظ امامت، امت سازی کنیم ونگذاریم جریان های بی دین و سکولار پرچم دار مطالبات و مشکلات مردم بشوند. تا شاهد امثال اتفاقات تلخی که سلبریتی ها برای خودنمایی و تبلیغات در کرمانشاه انجام دادند باشیم. باید مثل این عزیزانی که چندین ماه است صادقانه در صف اول در این مناطق حضور دارند باشیم و شما باید مشکلات مردم را از مسئولین مطالبه کنید. اگر مسئولین به حرف نکردند از ابزارهایی مثل فضای مجازی استفاده کنید. برخی مسئولین از فضای مجازی بیشتر از خدا می ترسند. و با انتشار یک عملکردشان سریعا به بررسی موضوع و رفع مشکل می پردازند.

وی در آخر گفت: جمهوری اسلامی باید حفظ بشود، و ما کار سخت و پیچیده ای در پیش داریم. برای اصلاح نظام باید نهی از منکر کنیم و برای حفظش باید جان بدهیم.

 

ارسال نظر