شب پنجم محرم 96

تصورمان از انقلاب اسلامی این است که گویی همه مردم از همان آغاز انقلاب در سال 42 پای کار بوده اند. درصورتی که بسیاری از مردم در سال‌های آخر، شور انقلابی در میانشان گسترش پیدا کرد.

خلاصه متن سخنرانی #استاد_موسوی  با موضوع #راز_غربت_و_رمز_قدرت_ولی_خدا جلسه چهارم در هیئت روضة الزهرا سلام الله علیها: 

یکی از رموز معیت با اهل بیت علیهم السلام این است که هر جا آیه یا روایتی را مطالعه کردید خودتان را مخاطب آن ببینید، از موانع اصلی معیت با سیدالشهداء علیه السلام دنیا گرایی است. به خودتان بگویید شاید من مخاطب «الناس عبیدالدنیا» هستم!

 در توصیه ای امیرالمؤمنین علیه السلام به امام حسن مجتبی علیه السلام می فرمایند به گونه ای تاریخ را مطالعه کن، گویی در آن زمان زندگی می کردی. 

 ما در ایام انقلاب اسلامی یا حضور نداشته ایم و یا دوران کودکی خود را سپری می کردیم. تصورمان از انقلاب اسلامی این است که گویی همه مردم از همان آغاز انقلاب در سال 42 پای کار بوده اند. درصورتی که  بسیاری از مردم در سال های آخر، شور انقلابی در میان شان گسترش پیدا کرد.

کسانی که از ابتدا پای انقلاب اسلامی ایستاده بودند، دوران های سختی را تجربه کردند. آنها "السابقون السابقون" اند، برخی در جریان انقلاب اسلامی مثل ابوسفیان ها بعد از فتح مکه مسلمان شدند!

اگر می بینید در دینداری و فعالیت های تشکیلاتی تان هیچ دردسری وجود ندارد،هیچ سختی ای احساس نمی کنید، هیچ تعارضی میان دنیا و آخرت برایتان پیش نمی آید! به مسیری که در آن قدم گذاشته اید تردید کنید، یکی از نشانه های راه حق، وجود "لومة لائم" هایی است که می خواهند انگیزه ی انسان را تضعیف کنند. 

چرا میان دنیا گرایی و معیت با ولی خدا  تعارض وجود دارد ؟ پاسخ این سوال در زیارت اربعین به خوبی داده شده است : « وَ قَدْ تَوَازَرَ عَلَیْهِ مَنْ غَرَّتْهُ الدُّنْیَا وَ بَاعَ حَظَّهُ بِالْأَرْذَلِ الْأَدْنَی» کسانی مقابل حسین علیه السلام ایستادند که دنیا فریب شان داده بود و حظ معنوی و مقامات اخروی که می توانستند بدست بیاورند به ثمن ناچیز دنیایی فروختند. 

 مشکل اصلی دنیا "ناچیز" بودن است و حسین علیه السلام و حضرت مهدی (عج) ما را به "اوج معنویت" دعوت می کنند. این "کم" (دنیا) با آن "اوج" ( معیت با ولی خدا) سازگاری ندارد. مشکل کسانی که نمی توانند در معیت اهل بیت علیهم السلام باشند این است که ایشان می خواهند ما به کم قانع نشویم لکن آنها به این ثمن ناچیز وابسته اند. انسان های دنیا گرا نوعا روح کوچکی دارند.

 اگر می خواهید بدانید جزء دسته ای از انسان ها هستید که به کم قانع می شوند یا خیر ؟ بدانید هر شب جمعه، امتحان می شویم! که جزء دسته ای هستیم که "کم" می خواهیم یا "زیاد" ؟ شب جمعه میعادگاه کسانی است که که به کم قانع نیستند و می خواهند در اوج باشند. بسیاری از دستورات دینی "زیاده خواهی معنوی" ما را تقویت می کنند.

 بنا به توصیه اساتید اخلاق بجای اینکه شما با مصادیق دنیا گرایی تک به تک مبارزه کنید باید ریشه ی  دنیا گرایی را نابود کنید، ریشه "حب الدنیا" ، "حب النفس" است. تنگه ی احد قلب انسان "حب النفس" است. 

 امام خمینی: (ره) در مذمت "حب النفس" می فرمایند : دنیا همان است که پیش شماست خود شما وقتی توجه به نقس تان کنید خودتان دنیا اید دنیا هرکس آن است که در خودش است او تکذیب شده است، اما شمس و قمر هیچ تکذیب نشده است، اینها تعریف شده است، اینها مظاهر خداست./ اربعین حدیث 

 اگر حب نفس را از بین نبرید، همچون شیطان خدا را هم برای خودتان می خواهید، کارفرهنگی می کنید لکن با این فعالیت های فرهنگی فقط بت نفس تان را بزرگ تر کرده اید. 

 راه میانبر سلوک الی الله، محبت ولی خداست. با تشدید محبت ولی خدا محبت خدا را در دلتان تقویت کنید. حرارت محبت امام حسین علیه السلام در دل مان وجود دارد کافی است آن را تقویت کنیم، همه ی خوبی ها در دلمان رشد می کنند.

 

حجم فایل صوتی:23.83M | مدت زمان فایل صوتی :01:09:24
ارسال نظر